In ultima perioada am fost intrebat care sunt avantajele aplicatiilor noastre (aplicatia de gestiune hoteliera Solon.H si aplicatia de gestiune restaurant Solon.R: http://www.multisoft.ro/programe/ ) in fata concurentei, si daca nu imi este frica de concurenta aplicatiilor Cloud, sau daca nu ma gandesc sa mut si eu in Cloud aplicatia de hotel/PMS si aplicatia de restaurant.

Am inceput sa ma documentez legat in primul rand de notiunea Cloud (nor) si ce inseamna ea pentru software–ul aplicativ de tip ERP (salarizare, financiar contabilitate, gestiune generala, gestiune hoteliera, gestiune restaurant, mijloace fixe, etc). Exista o puternica sustinere si, as putea spune, chiar impunere din partea marilor jucatori: Microsoft , SAP, GOOGLE, etc (http://mcr.doingbusiness.ro/stiri/sap-si-microsoft-accelereaza-transformarea-digitala-in-cloud-printr-un-nou-parteneriat/5463), pentru impunerea solutiilor de tip Cloud si cand vorbim despre astfel de solutii, acestea se numesc SaaS (software as a service), adica programe ca si serviciu. Altfel spus, nu se mai doreste vanzarea dreptului de utilizare nelimitata in timp asa, cum era pana acum (probabil ca s-a dovedit nerentabila si nu este generatoare de consum), ci se doreste vanzarea lunara a dreptului de utilizare.  As dori sa fac o precizare importanta: cand vorbim de aplicatii Cloud, ne referim la acele aplicatii care pot functiona pe orice tip de dispozitiv (calculator, tableta, telefon) si pe orice sistem de operare (Windows, Android, IOS etc). Multa lume confunda aplicatiile Cloud cu salvarea sau utilizarea datelor de o aplicatie in si din Cloud. In cazul aplicatiilor de tip Cloud, atat aplicatia propriu-zisa, cat si datele sunt accesate din Cloud.

Atunci cand se face o comparatie a celor 2 sisteme (cel clasic numit ON PREMISES in care datele fizic pot fi accesate de pe un server aflat in cadrul organizatiei sau de pe un server inchiriat intr-un data center) si SaaS (in care atat aplicatia cat si datele se afla in Cloud)  concluzia este (http://www.ensight.ro/newsletter/no61/art3.html ):

Principalele avantaje ale unei aplicatii ERP livrate in regim SaaS sunt:

  • Reducerea costurilor initiale ale investitiei (nu se platesc licentele ci doar abonamentul lunar per utilizator);
  • Eliminarea investiilor in infrastructura
  • Eliminarea costurilor de mentenanta
  • Mentinerea unui numar limitat de resurse IT in cadrul companiei
  • Livrarea rapida
  • Imbunatatirea colaborarii in cazul companiilor cu dispersie geografica
  • Mobilitate prin intermediul sistemului online

Limitarile percepute de companii in cazul aplicatiilor ERP livrate in regim SaaS sunt:

  • Flexibilitatea redusa
  • Limitarea integrarii cu alte sisteme ale companiei
  • Securitatea datelor care sunt pastrate pe serverele furnizorului
  • Predictibilitatea performantei (downtime)

Eu aici as mai adauga viteza de operare in cazul volumelor mari de date

Dar oare chiar asa o fi? Sa analizam putin afirmatiile de mai sus:

  • Reducerea costurilor initiale: este adevarata doar partial. Multi furnizori de SaaS solicita o taxa initiala de instalare, care poate fi substantiala, iar aplicatiile noastre software au costul instalarii inclus in pretul lor.
  • Eliminiarea investitiilor in infrastructura: despre ce vorbim? Nu mai este necesar accesul la internet, nu ne trebuiesc dispozitive (tablete, calculatoare, etc) pentru rularea acelor aplicatii? Nu trebuie sa te asiguri ca ai un internet stabil si de calitate, pentru ca altfel nu poti utiliza aplicatia? Din contra, as spune, ca sa ai siguranta conexiunii stabile la internet, ar trebuii sa existe contract cu cel putin doi furnizori de internet independenti unul de altul. Ganditi-va la urmatorul scenariu: un restaurant la ora de varf, sufera o defectiune la conexiunea internet.

– Daca ar utiliza un sistem CLOUD, in acel moment toata activitatea ar fi ingreunata de faptul ca ospatarii nu ar putea introduce comenzile in sistem si astfel nici bucataria nu ar putea primi comenzile automat.

– Daca s-ar utiliza un sistem ON PREMISES activitatea nu ar fi afectata deloc.

Acelas lucru se poate intampla si intr-o receptie hoteliera in perioada de check-in, check-out.

  • Eliminarea costurilor de mentenanta: – oare? Dar abonamentul lunar de utilizare al licentei nu reprezinta tot un cost?
  • Mentinerea unui numar limitat de resurse IT – in zilele noastre, acest serviciu se poate oricum externaliza.
  • Livrare rapida – este doar partial adevarata. Oricum trebuiesc realizate setari si configurari initiale. Ca idee, din experienta Multisoft de peste 25 de ani, o instalare fizica a suitei complete (si aici ma refer la tot sistemul SOLON: Solon.H, Solon.R, Solon.C, Solon.G, Solon.M, Solon.S si alte module adiacente) dureaza aproximativ 3 ore, iar instalarea unui client dureaza mai putin de 30 de minute. Deci castigul de timp al unei aplicatii cloud este nesemnificativ, instalarea si configurarea fiind efectuate oricum o singura data.

Pe de alta parte, daca ne uitam la limitari, acestea pot constitui dezavanteje importante. Sa le discutam putin:

  • Flexibilitate redusa – aceasta este o caracteristica nu numai a programelor de tip SaaS ci si a programelor de consum larg, care nu accepa personalizari. Sistemele clasice pot fi croite pe cerinta clientului mult mai usor decat cele Cloud. As putea da ca exemplu rapoarte personalizate, cum ar fi rapoartele de statistici pentru software-ul de gestiune hoteliera Solon.H sau raportul manager, profit zilnic, scadentar zilnic in software-ul de contabilitate Solon.C, documente personalizate cum ar fi: facturile sau fisele de anuntare a sosirii in aplicatia hoteliera, notele de plata in software-ul de restaurant.

Exista nevoi specifice in activitatea fiecarei firme in functie de domeniu si modul de organizare.

  • Limitarea integrarii cu alte sisteme ale companiei – aplicatiile Cloud au o limitare principiala din aplicatia propriu-zisa, care de obicei este accesata dintr-un browser: nu au acces la resursele calculatorului cum ar fi: porturi seriale, interfete de retea, etc. Acest lucru face imposibil controlul asupra unor echipamente perifeice precum imprimanta fiscala – pentru tiparirea bonului fiscal, dispozitive de acces in camere – pentru crearea cardului de acces in camere, centrale telefonice, etc in mod direct, ci trebuiesc instalate mici programe care sa execute aceste functii pe calculatorul la care sunt conectate dispozitivele amintite.  Deci unde mai este Cloud-ul?
  • Securitatea datelor este, de asemenea, importanta. Este adevarat ca incepand cu 25.05.2018, de cand va intra in vigoare noul regulament UE 2016/679 privind protectia datelor cu caracter personal, pe scurt GDPR, acest aspect va trebui oricum reevaluat atat de furnizorul de servicii Cloud, cat si de beneficiar. Totusi, permanet, in situatia datelor pastrate in Cloud, va exista un mare semn de intrebare legat de confidentialitatea datelor, adica de posibilitatea de acces la date a unor persoane neautorizate si aici nu ma refer la securitatea unui Data Center precum Microsoft Azure sau Amazon, ma refer la posibilitatea furnizorului aplicatiei cloud de acces la acele date. Pana la urma, este o problema legata de moralitate si daca ne uitam la scandalul Cambridge Analytica veti intelege la ce ma gandesc. Vis a vis de date se mai pun niste probleme: „ale cui sunt, de fapt, acele date?”, precum si problema posibilitatii firmei care ofera aplicatiile Cloud sa refuze, din diverse, motive accesul unui client la date.
  • Viteza de operare. Or sa fie destule persoane care va vor spune contrariul, ca este o falsa problema, dar as dori sa va intreb: de cate ori nu ati fost la banca (majoritatea bancilor au aplicatii Cloud), ati stat la coada, iar scuza persoanei de la calulator a fost: „se misca greu programul”. Este normal. Ca sa ajungi la o viteza de 100 Mb sau 1 Gb cu o conexiune la internet, exista mai multi factori care trebuiesc luati in considerare: echipamentele active, care sunt puse la dispozitie de catre provideri si nodurile de acces ale retelei de internet, acestea diferind de la provider la provider si totodata de la colaboararea intre provideri, banda de internet care, in functie de gazduirea Cloud-ului, difera de la caz la caz. Daca este gazduit intr-o retea a aceluiasi provider viteza de acces poate fi destul de mare, intre 100Mb si respectiv 1 Gb, dar daca gazduirea este diferita de provider, atunci viteza poate scadea dramatic.

Nu vreau sa spun ca sunt impotriva aplicatiilor Cloud, dar sunt de parere ca pentru soft-uri aplicative: soft de gestiune hoteliera/ PMS Hotelier, soft de vanzare restaurant, soft de gestiune generala sau chiar soft de contabilitate, unde cantitatile de date vehiculate sunt mari, sau in cazul aplicatiilor care necesita customizari specifice, sau unde viteza de operare/afisare a datelor este importanta, solutiile Cloud nu reprezinta o solutie viabila.

Facand un sondaj in randul clientilor nostri, a reiesit, ca prima necesitate, nevoia managerilor de a avea la indemana informatii importante oricand si oriunde. De aceea, noi am luat decizia de a realiza un hibrid intre o aplicatie de tip ON PREMISES pentru operare si o aplicatie Cloud pentru vizualizare/raportare, atat pentru PMS – ul hotelier Solon.H, cat si pentru aplicatia de vanzari restaurant Solon.R. Prin intermediul acestei aplicatii Cloud, din modulul de gestiune hoteliera Solon.H, pe langa vizulizarea diagramei camerelor, a rapoartelor specifice privitoare la gradul de ocupare, incasari, rezervari etc, se poate introduce, modifica sau sterge o rezervare.

Revenind la intrebarea initiala, rapsunsul meu este: nu, nu imi este teama de aplicatiile de tip Cloud si, pe langa motivele comentate mai sus, discutand strict de un PMS hotelier, in practica este foarte dificil ca un receptioner sa stea cu un telefon sau o tableta in mana si sa faca un checkin, sa creeze un card de acces in camera, sa posteze o inchiriere sau o vanzare de produse din receptie, sa emita un bon fiscal si eventual  sa scoata si factura pe firma, in conditiile in care trebuie sa introduca  o serie de informatii, fara a folosi o tastatura, oricat de frumoasa pare din prezentari acesta situatie.